VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

Adriana Kučerová

Piano: Róbert Pechanec

21. 11. 2012 - Malá sála slovenskej filharmónie, Bratislava

Adriana Kučerová

Adriana Kučerová, jedna z najúspešnejších slovenských sopranistiek, absolvovala vokálne štúdium na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede Viktórie Stracenskej a na Národnom konzervatóriu (Conservatoire Supérieur de Musique et Danse) vo francúzskom Lyone. Na svojom konte má viacero ocenení z medzinárodných súťaží, k najvýznamnejším patrí 1. cena, absolútne víťazstvo a zisk ďalších štyroch ocenení na prestížnej medzinárodnej súťaži Hanns Gabor Belvedere vo Viedni v roku 2005. Za mimoriadny umelecký výkon jej bola dvakrát udelená Cena Literárneho fondu a v roku 2005 získala nomináciu Divadelné dosky Nitra za postavu Morgany v Händlovej opere Alcina. Je držiteľkou ďalších ocenení Ceny Tatra banky a Krištáľového krídla udeľovanými významným osobnostiam Slovenska – v jej prípade za oblasť hudby. V minulom roku dostala aj Cenu ministra kultúry. V Opere Slovenského národného divadla pôsobí od roku 2004, od r. 2005 ako jej sólistka. Účinkuje v inscenáciách Alcina (G. F. Händel), Rusalka (A. Dvořák), Nápoj lásky (G. Donizetti), Peter Grimes (B. Britten) a i.
Prvé zahraničné ponuky prišli pre mladú sopranistku zo Salzburgu, kde sa v rámci Mozartovho roku 2006 predstavila na festivale Salzburger Festspiele naštudovaním a predvedením roly Serpetty v inscenácii Mozartovej opery La finta giardiniera. Nasledovalo pozvanie z Milánskej La Scaly na účinkovanie v opere Dido a Aeneas (H. Purcell) a z Mníchovskej štátnej opery v inscenácii Werther J. Massenet).
Adriana Kučerová účinkovala pod taktovkou svetoznámych dirigentov R. Muttiho, I. Boltona, Ch. Hogwooda, D. Orena, J. Bělohlávka, S. Cambrelinga a ďalších. Realizovala celý rad koncertných vystúpení v kultúrnych metropolách Európy – Salzburgu, Viedni, Paríži, Ravenne, Mníchove, Varšave a i. Jej ďalšie významné umelecké projekty v roku 2007 zahŕňali o.i. veľkonočný koncert v Janove, operné predstavenia Mozartovej La finta semplice vo Viedni. V rokoch 2007 a 2008 sa predstavila na opernom festivale v Glyndebourne (V. Británia), kde stvárnila postavu Gretel z opery Hänsel und Gretel (E. Humperdinck). V roku 2008 sa mladá umelkyňa uviedla aj v novej produkcii opery The Rake´s Progress (Život roztopašníka) Igora Stravinského, vedenej dirigentom Nikolausom Harnoncourtom v Theater an der Wien, Rakúsko. Rok 2009 priniesol ďalšie významné ponuky, predovšetkým to bola spolupráca so svetoznámym dirigentom Danielom Barenboimom v operných produkciách Fidelia (L. van Beethoven) na prestížnom festivale Salzburger Festspiele a Carmen v slávnej milánskej La scale, či s Kentom Naganom v Paríži, kde naštudovala postavu Sophie v Massenetovej opere Werther. Na opernom festivale v anglickom Glyndebourne účinkovala v minulom roku v operných predstavenia Falstaffa (G. Verdi) a stvárnila aj postavu Adiny v opere Gaetana Donizettiho Nápoj lásky (L´elisir d´amore). V roku 2010 sa predstaví aj na americkom kontinente v opernom dome v Dallase, v postave Noriny Donizettiho opery Don Pasquale.
Je častým hosťom na slovenskej koncertnej scéne i v Českej republike, koncertovala na medzinárodných hudobných festivaloch Pražská jar, Bratislavské hudobné slávnosti, Stredoeurópskom festivale koncertného umenia v Žiline i na letnom open-air festivale Musica Viva v Bratislave.

Róbert Pechanec

Narodil sa v Žiline, kde študoval na štátnom konzervatóriu v triedach prof. Antona Kállaya a prof. Dariny Švárnej. V štúdiu pokračoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede doc. Daniela Buranovského.
Už počas štúdia na konzervatóriu sa začal venovať spolupráci so spevákmi. V roku 1990 aktívne absolvoval Majstrovské kurzy pre spev so sprievodom klavíra pod vedením Brigitte Fassbaender a Wolframa Riegra. Dôkazom tejto úspešnej spolupráce sú mnohé ocenenia z domácich i zahraničných súťaží (súťaž M. Schneidera-Trnavského, súťaž Belvedere Wettbewerb, 2. medzinárodná súťaž Lucie Popp). V rokoch 2004 a 2005 získal cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, v roku 2008 cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidera-Trnavského v Trnave.
Koncertoval v Belgicku, Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku, Rakúsku, Švajčiarsku a Taliansku. V rokoch 2000 až 2004 pôsobil na Wexfordskom opernom festivale ako korepetítor a šéf naštudovania vo viacerých produkciách. Taktiež v rámci festivalu účinkoval na piesňových recitáloch s poprednými sólistami tohto festivalu (Daniela Bruera, Igor Tarassov, Konstantin Andreev, Jekaterina Gubanova, Tatiana Monogarova, Larisa Kostiuk, Markus Werba, Brandon Jovanovich).
Z pravidelných komorných partnerov spomenieme sopranistku Adrianu Kučerovú, s ktorou vystúpil na viacerých koncertoch doma i v zahraničí (Paríž, Monte Carlo, Brusel, Salzburg, Malta, festival Toulouse d´ete v Toulouse), tenoristu Pavla Bršlíka s ktorým úspešne vystúpili v roku 2007 na koncertoch v Berlínskej štátnej opere, kráľovskej opere La Monnaie v Bruseli, v roku 2008 spoločne s A. Kučerovou na koncerte v národnej opere v Bordeaux a v marci 2011 na recitáli v opere v Štrasburgu. V máji 2014 spoločne s Pavlom Bršlíkom vydali CD Mikuláš Schneider-Trnavský: Songs. Treba tiež spomenúť basistu Štefana Kocána, s ktorým vystupoval vo Viedni, Paríži a v roku 2007 na festivale Pražská jar.
V roku 2009 spoločne so sólistkou pražského národného divadla, sopranistkou Máriou Fajtovou, absolvoval úspešný cyklus koncertov v Kambodži, na počesť osláv 50. narodenín Kambodžského kráľa Norodoma Sihamoniho, a v novembri toho istého roku so sólistami Sabrinou Morales a Frenandom Ciuffom absolvoval turné v Mexiku.
Spoločne s Máriou Fajtovou v roku 2009 nahrali pre spoločnosť ARCODIVA komorné CD s názvom Pensive Songs.
V rokoch 2002, 2003, 2005 a 2009 pôsobil na Opernwerkstatt Laubach a Sigriswil s Verenou Keller, čo mu prinieslo spoluprácu s operou vo Frankfurte nad Mohanom v produkciách Káťa Kabanova, Jenůfa, Piková dáma a Chovanščina.
Od roku 1999 pôsobí ako pedagóg na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V rámci cyklu Veľké slovenské hlasy už sprevádzal Štefana Kocána a Adrianu Kučerovú a pričinil sa o veľký úspech týchto koncertov.

Napísali o koncerte:

Adriana Kučerová ozdobila cyklus Velké slovenské hlasy
Adriana Kučerová, dnes popri Edite Gruberovej najžiadanejší slovenský soprán najpoprednejších európskych i zámorských divadiel, je doslova prvou dámou, no bez primadonských manier. Na svojom bratislavskom recitáli, v ktorom jej klavírnym partnerom bol Róbert Pechanec, sa rozhodla ponúknuť piesňové cykly i árie. Viac tu.

Adriana Kučerová – vrúcna, univerzálna, pôvabná
Cyklus Ve!ké slovenské hlasy začal písať svoju tradíciu len uplynulú jar.
No už tretí koncert zo sľubnej série, ktorý odznel v stredu v Malej sále
Slovenskej filharmónie v Bratislave, dokázal, že jeho názov môžu
vrchovato naplniť nielen mužskí interpreti. Viac tu.

Terézia Ursínyová: Slečna Radosť
Presne toto pomenovanie mi napadlo počas koncertu Adriany Kučerovej, pôvabnej sopranistky, ktorá sa pred pár dňami ako tretia v poradí (po basistovi Štefanovi Kocánovi a tenoristovi Pavlovi Bršlíkovi) zaradila do koncertného cyklu Veľké slovenské hlasy. Viac tu:

 

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

ADRIANA KUČEROVÁ

Piano: Róbert Pechanec

21. 11. 2012

Malá sála Slovenskej filharmónie, Bratislava

 

Kucerova plagat

Program koncertu

Antonín Dvořák (1841-1904)
cyklus Cigánské melodie Op.55
na slová básnickej zbierky Adolfa Heyduka
1. Má píseň zas mi láskou zní
2. Aj! Kterak trojhranec můj
3. A les je tichý kolem kol
4. Když mne stará matka
5. Struna naladěna
6. Široké rukávy a široké gatě
7. Dejte klec jestřábu

Mikuláš Schneider Trnavský (1881-1958)
cyklus Drobné kvety
na slová Ľudmily Podjavorinskej
1. Keď sa drobné piesenky
2. Našim malým oblôčkom
3. Nesedaj sláviček
4. Vtedy sa mi prisnijú

Claude Debussy (1862-1918)
cyklus Quatre chansons de jeunesse
1. Pantomime (text Paul Verlaine)
2. Clair de Lune (text Paul Verlaine)
3. Pierrot (text Théodore de Banville)
4. Apparition (text Stéphane Mallarmé)

Jevgenij Iršai (°1951)
Menuet na ostrove
Kompozícia pre spev, šepot, potlesk, pohyb a klávesový nástroj na slová N. Hosťoveckej

prestávka

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791):
Giunse alfin il momento…Deh vieni, non tardar
recitatív a ária Susanny z opery Le nozze di Figaro

Giuseppe Verdi (1813-1901):
Gualtier Maldè!…Caro nome
recitatív a ária Gildy z opery Rigoletto

Gaetano Donizetti (1797-1848):
Quel guardo il cavaliere
recitatív a ária Noriny z opery Don Pasquale

Igor Fjodorovič Stravinský (1882-1871):
No Word From Tom ….Quietly, Night….
Father Can I Desert Him… I Go, I Go To Him
Recitatív, ária a cabaletta Anne Trulove z opery The Rake`s Progress