VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

Štefan Kocán

Hosť: Mária Porubčinová

11. 02. 2015 - Slovenská filharmónia Bratislava

Štefan Kocán

Rodák z Dolného Dubového získal hudobné základy pri štúdiu hry na klavír. Nasledovalo štúdium operného spevu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u Prof. Hany Stolfovej-Bandovej a následne na Viedenskom konzervatóriu pod vedením svetoznámeho ruského basistu Prof. Jevgenija Nesterenka. Po štúdiách sa stal prvým basom Opery v rakúskom Linzi a neskôr prvým basom Opery vo švajčiarskom Bazileji. V týchto divadlách stvárnil rôzne popredné postavy basového repertoáru.
Už v tom období začal hosťovať v európskych operných domoch, ako sú Viedenská štátna opera, Teatro del Liceu v Barcelone, Kráľovská opera v Kodani, Nomori opera v Tokyu, Opéra de Nice, Štátna opera v Kasseli, Aalto opera v Essene a opera v Grazi.
V roku 2004 získal v Rakúsku cenu Eberhardta Wechtera udeľovanú každoročne za najlepšie výkony mladých spevákov v sezóne za stvárnenie Veľkého inkvizítora (Don Carlos), po čom bol angažovaný do Viedenskej štátnej opery do rolí Komtúra (Don Giovanni) a Veľkého inkvizítora (Don Carlos). V rakúskej metropole nasledovali postavy ako Raimondo (Lucia di Lammermoor), Sarastro (Čarovná flauta), Padre Guardiano (La forza del Destino), Banco (Macbeth) a Filippo II. (Don Carlos). V Bavorskej štátnej opere v Mníchove sa predstavil ako Zachariáš (Nabucco), Osmin (Únos zo serailu) a Komtúr (Don Giovanni). V Lyric Opera v Chicagu ako Banco (Macbeth) a Ramfis (Aida), v Tokiu ako Gremin (Eugen Onegin), vo Vlaamse Opere v Antwerpach ako Knieža Modrofúz (Hrad kniežaťa Modrofúza) v Národnom divadle v Prahe ako Vodník (Rusalka). V roku 2011 debutoval v milánskej La Scale ako Masetto (Don Giovanni) pod taktovkou Daniela Barenboima, po čom nasledoval Banco (Macbeth), Veľký inkvizítor a Filippo II. (Don Carlos). Od roku 2009 každoročne pravidelne účinkuje v rôznych produkciách Metropolitnej opery v New Yorku ako Ramfis, Sparafucile (Rigoletto), Komtúr (Don Giovanni), Ferrando (Trubadúr) , Veľký inkvizítor (Don Carlos), Gremin (Eugen Onegin), Chán Končak (Knieža Igor) a každoročne aj v priamych prenosoch MET Live in HD.
V sezóne 2011/2012 debutoval ako Komtúr v Los Angeles Philharmonic pod taktovkou Gustava Dudamela a v Berlínskej štátnej opere ako Masetto. Do Los Angeles Philharmonic sa vrátil ako Ramfis a v roku 2012 debutoval ako Attila (Attila) v Teatro Municipal v Santiagu de Chile.
V januári 2015 debutoval v titulnej role opery Mefistofele (Boito) v Štátnej opere v Prahe a čaká ho ešte návrat do opery v belgických Antverpách v role Leporella, do Metropolitnej opery v New Yorku sa vráti ako Ramfis, do La Scaly ako Banco (Macbeth), co Bavorskej štátnej opery v Mníchove ako Komtúr a do Teatro Municipal di Santiago de Chile ako Attila (Attila). Z budúcich angažmánov možno ešte menovať hosťovania v MET ako Chán Končak (Knieža Igor), Kecal (Predaná nevesta) a v milánskej La Scale ako Veľký inkvizítor.
Okrem spomenutých opier do jeho repertoáru patrí široké spektrum basových postáv rôznych štýlov ako napríklad Mefisto (Faust), Mustafa (Talianka v Alžírsku), Basilio (Barbier zo Sevilly), Vodník (Rusalka), Kecal (Predaná nevesta), Don Giovanni (Don Giovanni), Dulcamara (Nápoj lásky), Fiesco (Simon Boccanegra).
Pravidelne sa venuje aj komornej piesňovej tvorbe, ako aj symfonickým vokálno-inštrumentálnym dielam, ako napríklad Requiem od G. Verdiho, Requiem od W. A. Mozarta, 9. Symfónia Ludwiga van Beethovena či 8. Symfónia G. Mahlera.

Mária Porubčinová, soprán

Vynikajúca mladá slovenská sopranistka reprezentuje vysokú úroveň slovenskej vokálnej školy. Spev vyštudovala na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede Zlatice Livorovej. Svoj talent rozvíjala aj absolvovaním majstrovských kurzov u významných speváckych osobností (Magdaléna Hajóssyová, Naděžda Kniplová, Peter Dvorský) a účasťou na viacerých medzinárodných súťažiach – na Medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidera-Trnavského v Trnave, kde získala Cenu za najlepšiu interpretáciu diel slovenského autora, na súťaži Hans Gabor Belvedere Singing Competition vo Viedni, kde sa prebojovala do finále, a na súťaži Concorso Iris Adami Coradetti v talianskej Padove. V roku 2008 bola finalistkou Medzinárodnej speváckej súťaže Montserrat Caballé v španielskej Zaragoze, roku 2009 obsadila tretiu priečku na Medzinárodnej speváckej súťaži Hans Gabor Belvedere vo Viedni a získala najvyššie ocenenie spolu s cenou publika na Competizione della opera v Drážďanoch.
Javiskový debut mladej sopranistky sa uskutočnil v roku 2005 titulnou rolou v Dvořákovej opere Rusalka na scéne Janáčkovej opery v Brne. V sezóne 2007/2008 stvárnila v Štátnej opere v Banskej Bystrici postavu Múdrej ženy v rovnomenne jednoaktovke Carla Orffa, ako aj Pucciniho Sestru Angeliku, s ktorou sa predstavila aj na javisku Opery Slovenského národného divadla, kde následne naštudovala postavu Katreny v Jakubiskovej inscenácii Suchoňovej Krútňavy a neskôr Mařenku v Smetanovej Predanej neveste (za ktorú získala Cenu Literárneho fondu a nomináciu na Dosky 2009). Od roku 2010-2011 spolupracovala so Staatstheater Braunschweig v Nemecku, kde účinkovala v inscenácii opery A. C. Gomesa Salvator Rosa a v Mascagniho opere Isabeau. V roku 2010 absolvovala so SND zájazd na Cyprus, kde sa predstavila, ako Mimi v Pucciniho Bohéme. Na Vianoce roku 2012 vydala spolu s gitaristom Borisom Bertokom a Hummelovým sláčikovým orchestrom vianočné CD s názvom Tichá noc.

Koncertovala v Českej republike, Poľsku, Taliansku, Nemecku, Rakúsku,Holandsku a USA.

 

Napísali o koncerte:

Štefan Kocán a Mária Porubčínová – koncert ušľachtilej krásy

Štefan Kocán bol prostredníctvom agentúry Jána Koreckého prvý raz predstavený na piesňovom koncerte v Malej sále Slovenskej filharmónie pred tromi rokmi na piesňovom recitáli. Medzitým ho slovenské publikum počulo na viacerých vystúpeniach – aj v menších slovenských mestách, ktoré spevák štedro obdarováva svojím talentom pri návratoch domov.  Viac tu.

Velké slovenské hlasy se v Bratislavě dotkly hvězd

Prvý veľký recitál s orchestrom sa v umelcovej domovine uskutočnil až v stredu večer v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie. Opäť v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy. V sprievode domovského telesa pod taktovkou Rastislava Štúra predstavil aj svoju hostku, sopranistku Máriu Porubčinovú. Viac tu.

Veľký bas slovenského Štefana Kocána

Entuziazmus a enormný elán umožnili Jánovi Koreckému a jeho agentúre poodhaliť nielen rúcho opernej opony tým váhajúcim, ale aj dôsledne nahlodať vžitý predsudok o ťažšej stráviteľnosti tejto z najmocnejších ikon umenia – opery… Viac tu.

Spoznávame veľké slovenské hlasy
Pred tromi rokmi prišla agentúra KAPOS s koncertným projektom Veľké slovenské hlasy, ktorý chcel k domácemu publiku priviesť našich operných legionárov. Prvým interpretom bol basista Štefan Kocán.
Nápad to bol chvályhodný. Nejedného slovenského umelca objavilo zahraničie prv, než sme ho vôbec stihli zaregistrovať. A aj potom, keď už kvality Štefana Kocána, Pavla Bršlíka, Adriany Kučerovej, Jany Kurucovej (a ďalších) verifikovali medzinárodné operné scény, doma sme sa s nimi stretávali menej než zriedkavo. Problémom zväčša neboli ich premrštené honorárové nároky či neochota prijať pozvanie na rodnú hrudu, ale nedostatok záujmu a komunikačnej spôsobilosti u organizátorov slovenského kultúrneho života. Viac tu.

Televízne dokumenty:

TV TA3 – BRAVO! ŠTEFAN KOCÁN 27.3.2015

TV TA3 – BRAVO! ŠTEFAN KOCÁN 5.7.2013

 

 

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

ŠTEFAN KOCÁN, bas
Mária Porubčinová, soprán
Slovenská filharmónia
Dirigent: Rastislav Štúr

11. 2. 2015 o 19.30 h

Koncertná sieň Slovenskej filharmónie

Stefan Kocan v Prahe - koncert so SImonom Keenlysidom - januar 2015

Program koncertu

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Die Entführung aus dem Serail / Únos zo serailu
Oh, wie will ich triumphieren
ária Osmina z 3. dejstva

Die Zauberflöte / Čarovná flauta
Predohra
In diesen heil¹gen Hallen
ária Sarastra z 2. dejstva

Antonín Dvořák (1841–1904)
Rusalka
Predohra

Měsíčku na nebi hlubokém
ária Rusalky z 1. dejstva

Celý svět nedá ti, nedá
ária Vodníka z 2. dejstva

Bedřich Smetana (1824–1884)
Libuše
Bohové věční tamo nad oblaky
ária Libuše z 1. dejstva

Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844-1908)
Sadko
Ó skaly groznyje
ária Vikingského hosťa zo 4. obrazu

p r e s t á v k a

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)
Simon Boccanegra
A te l´estremo addio
ária Fiesca z prológu

Arrigo Boito (1842-1918)
Mefistofele
Son lo spirito che nega sempre tutto
ária Mefistofela z 1. dejstva

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)
La Forza del destino / Sila osudu
Predohra

Or siam soli…
duett Patra Guardiana a Leonory z 2. dejstva

Otello
Preludio

Ave Maria
ária Desdemony zo 4. dejstva

Ernani
Infelice!… e tuo credevi
ária de Silvu z 1. dejstva