Štefan Kocán
Štefan Kocán získal hudobné základy na kurzoch hry na klavír. Nasledovalo štúdium operného spevu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u doc. Hany Štolfovej-Bandovej ArtD a štúdium na viedenskom konzervatóriu pod vedením svetoznámeho ruského basistu Jevgenija Nesterenka. Po štúdiu sa stal prvým basistom opery Krajinského divadla v Linzi a členom opery divadla v Bazileji.. V týchto divadlách stvárnil popredné postavy basového repertoáru, ako sú Filippo II. (Don Carlos), Mefisto (Faust), Sarastro (Čarovná flauta), Osmin (Únos zo Serailu), Mustafa (L’Italiana in Algeri) a iné.
Súčasne začal hosťovať v európskych operných domoch: v Teatro del Liceu v Barcelone (Don Giovanni, Macbeth, Lohengrin), Opéra Bastille v Paríží (Predaná nevesta), Opéra de Nice (Idomeneo, Wozzeck), v Mestskom divadle v Kasseli (Don Carlos), v Aalto Opera v Essene (Don Giovanni), Oper Graz (Nabucco).
V roku 2004 získal v Rakúsku cenu Eberhardta Wechtera udeľovanú každoročne za najlepšie výkony mladých spevákov v sezóne za stvárnenie Veľkého inkvizítora (Don Carlos), po ho angažovali do Viedenskej štátnej opery do rolíCommendatoreho (Don Giovanni) a Veľkého inkvizítora (Don Carlos). V rakúskej metropole nasledovali postavy ako Raimondo (Lucia di Lammermoor), Sarastro (Čarovná flauta), Padre Guardiano (La forza del Destino), Banco (Macbeth) a Filippo II. (Don Carlos). V Bavorskej štátnej opere v Mníchove sa predstavil ako Zachariáš (Nabucco) a Osmin (Únos zo Serailu), v Lyric Opera Chicago ako Banco (Macbeth) a Ramfis (Aida), v Tokiu ako Gremin (Eugen Onegin), v Kodani ako Veľký inkvizítor, v Národnom divadle v Prahe ako Vodník (Rusalka). V tejto sezóne debutoval v milánskej La Scale ako Masetto (Don Giovanni) pod taktovkou Daniela Baremboina. Od roku 2009 každoročne pravidelne účinkuje v rôznych produkciách Metropolitnej opery v New Yorku (Aida, Rigoletto, Don Giovanni, Trubadúr, Don Carlos), ako aj v priamych prenosoch MET Live in HD.
V sezóne 2011/2012 debutuje aj ako Commendatore v Los Angeles Philarmonic a v Berlínskej štátnej opere ako Masetto.
V nasledujúcej sezóne vystúpi v MET New York ako Sparafucile (Rigoletto) a Ramfis (Aida), v La Scale ako Banco (Macbeth), v Bavorskej štátnej opere v Mníchoveako Commendatore a v Teatro Municipal di Santiago de Chile ako Attila (Attila). Z dalších budúcich angažmánov možno menovať napríklad hosťovania v Metropolitnej opere v New Yorku ako Chán Končak (Knieža Igor), Kecal (Predaná nevesta) a v milánskej La Scale ako Veľký inkvizítor.
Pravidelne sa venuje aj komornej piesňovej tvorbe, ako aj symfonickým vokálno-inštrumentálnym dielam, ako napríklad Requiem od G.Verdiho, Requiem od W.A.Mozarta, 9. Symfónia Ludwiga van Beethovena či 8. Symfónia G. Mahlera.
Róbert Pechanec
Narodil sa v Žiline, kde študoval na štátnom konzervatóriu v triedach prof. Antona Kállaya
a prof. Dariny Švárnej. V štúdiu pokračoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave
v triede doc. Daniela Buranovského.
Už počas štúdia na konzervatóriu sa začal venovať spolupráci so spevákmi. V roku 1990
aktívne absolvoval Majstrovské kurzy pre spev so sprievodom klavíra pod vedením Brigitte
Fassbaender a Wolframa Riegra. Dôkazom tejto úspešnej spolupráce sú mnohé ocenenia
z domácich i zahraničných súťaží (súťaž M. Schneidera-Trnavského, súťaž Belvedere
Wettbewerb, 2. medzinárodná súťaž Lucie Popp). V rokoch 2004 a 2005 získal cenu pre
najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových
Varoch, v roku 2008 cenu pre najlepšieho korepetítora na medzinárodnej speváckej súťaži
Mikuláša Schneidera-Trnavského v Trnave.
Koncertoval v Belgicku, Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Maďarsku, Nemecku,
Poľsku, Rakúsku, Švajčiarsku a Taliansku. V rokoch 2000 až 2004 pôsobil na Wexfordskom
opernom festivale ako korepetítor a šéf naštudovania vo viacerých produkciách. Taktiež v
rámci festivalu účinkoval na piesňových recitáloch s poprednými sólistami tohto festivalu
(Daniela Bruera, Igor Tarassov, Konstantin Andreev, Jekaterina Gubanova, Tatiana
Monogarova, Larisa Kostiuk, Markus Werba, Brandon Jovanovich).
Z pravidelných komorných partnerov spomenieme sopranistku Adrianu Kučerovú, s ktorou
vystúpil na viacerých koncertoch doma i v zahraničí (Paríž, Monte Carlo, Brusel, Salzburg,
Malta, festival Toulouse d´ete v Toulouse), tenoristu Pavla Bršlíka s ktorým úspešne vystúpili
v roku 2007 na koncertoch v Berlínskej štátnej opere, kráľovskej opere La Monnaie v Bruseli,
v roku 2008 spoločne s A. Kučerovou na koncerte v národnej opere v Bordeaux a v marci
2011 na recitáli v opere v Štrasburgu. Treba tiež spomenúť basistu Štefana Kocána, s ktorým
vystupoval vo Viedni, Paríži a v roku 2007 na festivale Pražská jar.
V roku 2009 spoločne so sólistkou pražského národného divadla, sopranistkou Máriou
Fajtovou, absolvoval úspešný cyklus koncertov v Kambodži, na počesť osláv 50. narodenín
Kambodžského kráľa Norodoma Sihamoniho, a v novembri toho istého roku so sólistami
Sabrinou Morales a Frenandom Ciuffom absolvoval turné v Mexiku.
Spoločne s Máriou Fajtovou v roku 2009 nahrali pre spoločnosť ARCODIVA komorné CD s
názvom Pensive Songs.
V rokoch 2002, 2003, 2005 a 2009 pôsobil na Opernwerkstatt Laubach a Sigriswil s Verenou
Keller, čo mu prinieslo spoluprácu s operou vo Frankfurte nad Mohanom v produkciách Káťa
Kabanova, Jenůfa, Piková dáma a Chovanščina.
Od roku 1999 pôsobí ako pedagóg na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.
Napísali o koncerte:
http://operaslovakia.webnode.sk/news/vladimir-blaho-objavena-operna-hviezda/Napísali o koncerte
Vladimír Blaho: Objavená operná hviezda
Pravda len pre nás Slovákov. Lebo vo svete posledné roky basista Štefan Kocán spieva na najprestížnejších operných scénach ako sú Teatro Liceo v Barcelone, National Opera Paris, Bavorská štátna opera, no predovšetkým new-yorská MET a v decembri spieval aj na otváracom predstavení sezóny v milánskom Teatro alla Scala. Teraz Agentúra Kapos, ktorá už sprostredkovala bratislavským milovníkom opery operné hviezdy typu Floréza a Bartoliovú a agentúra House of Music prišla s myšlienkou cyklu koncertov slovenských operných spevákov úspešných v zahraničí. Otváracím podujatím cyklu bol práve koncert Štefana Kocána v Malej sále Slovenskej filharmónie (21.4). Viac tu.
Projekt Velké slovenské hlasy zahájil Štefan Kocán
Ťažko povedať, či v prípade normálneho fungovania slovenského operného života, by sa myšlienka založenia projektu Veľké slovenské hlasy, v hlavách súkromných agentúr vôbec musela zrodiť. Asi by bola nadbytočnou. Lenže realita je iná. Šanca, nájsť na plagáte Slovenského národného divadla napríklad meno Štefana Kocána, basistu s desaťročnou medzinárodnou kariérou a tromi rokmi pravidelného účinkovania na scéne newyorskej Metropolitan opery, je nulová. Viac tu.
Veľké slovenské hlasy: Koncert Štefana Kocána
V sobotu 21. apríla 2012 publikum v Bratislave privítalo slovenského basistu, tvár svetových operných javísk a priamych prenosov opier z Metropolitnej opery Štefana Kocána, ktorý zaspieval na svojom sólovom koncerte na Slovensku po prvýkrát. Viac tu.
VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY
ŠTEFAN KOCÁN
Klavírny sprievod: Róbert Pechanec
21. 4. 2012
Malá sála Slovenskej filharmónie, Bratislava
Program
Peter Iľjič Čajkovskij (1840-1893)
Moj genij , moj angel, moj drug, č. 1
Sred‘ šumnovo bala, Op. 38, č. 3
(Šesť piesní, op. 38)
Net , toľko tot, kto znal…, Op. 6 , č. 6
(Šesť piesní, op. 6)
Serenáda Dona Juana, Op. 38, č. 1
(Šesť piesní, op. 38)
Blagoslavľaju vas, lesa, Op. 47, č. 5
(Sedem piesní, op. 47)
Deň li cariť…, Op. 47 , č. 6
(Sedem piesní, op. 47)
Modest Petrovič Musorgskij (1839-1881)
Piesne a tance smrti
Kolybeľnaja (Uspávanka)
Trepak (Trepak – tanec)
Serenáda
Polkovodec (Poľný maršál)
prestávka
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Ombra mai fu
ária Xerxa z opery Xerxes
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
In diesen heil’gen Hallen
ária Sarastra z opery Čarovná flauta
Wolfgang Amadeus Mozart
Madamina, il catalogo è questo
ária Leporella z opery Don Giovanni
Peter Iľjič Čajkovskij
Ľubvi vsje vozrasty pokorny
ária Gremina z opery Eugen Onegin
Modest Petrovič Musorgskij
Kak vo gorode bylo vo kazani
ária Varlaama z opery Boris Godunov
Giuseppe Verdi (1813-1901)
A te l‘estremo addio…
ária Fiesca z opery Simon Boccanegra
Gioachino Rossini (1792-1868)
La calunnia
ária Basilia z opery Barbier zo Sevilly